Otomatik şanzımanlı otomobiller özellikle yeni başlayanlara kolay ve konforlu bir sürüş deneyimi sunuyor. Ancak bu şanzıman teknolojisinden optimum verimi alabilmek için bazı püf noktalara dikkat etmek gerekiyor. Otomatik vitesli araba kullanırken yapmanız ve yapmamanız gerekenleri derledik.
Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Yapılmaması Gereken 5 Hata
Düz vitesten otomatiğe geçtiğinizde bazı sürüş alışkanlıklarını geride bırakmanız gerekiyor. İşte otomatik vites araba kullanırken dikkat etmeniz gerekenler:
- İki ayağınızı kullanarak sürüş yapmayın.
Otomatik vitesli araç kullanırken her iki ayağı kullanmak ani durumlarda fren ve gaz pedalına aynı anda basma refleksine neden olabiliyor. Bu durum kazalara davetiye çıkardığı gibi aracın şanzıman sıvısı, tork konvertörü ve fren sıvısı üzerinde olumsuz etki bırakabiliyor.
- Elinizi vites kolu üzerinde tutmayın.
Vites koluna baskı uygulamak en yaygın manuel şanzıman alışkanlıklarından biri. Otomatik arabalarda vitesi sürekli kullanmayacağınız için bu olmadan da sürüş yapabilirsiniz. Çünkü vites kolu rayına uygulanan baskı senkromeçleri iterek şanzıman dişlileri arasında sürtünme yaratıyor. Bu sürtünme şanzımanda erken hasar meydana getiriyor.
- Rölantide beklerken vitesi Drive (D) modunda bırakmayın.
Araçta uzun süre beklemek zorunda kaldığınızda vitesi Drive (D) modunda bırakmamalısınız. Sürüş modunda beklerken aşırı ısınma nedeniyle otomatik şanzımanda ciddi arızalar meydana gelebilir. Bu durumda aracı kapatmanız veya vitesi Park (P) moduna almanız gerekiyor.
- Yokuş aşağı giderken boş vitese geçmeyin.
Eğimli yolda iniş yaparken boş vitesin yakıt tasarrufu yapacağını düşünüyorsanız yanılıyorsunuz. Yokuş aşağı giderken vitesi boşa almak yakıt tüketimini azaltmadığı gibi frenlerin devreye girmemesi gibi sürüş tehlikelerini beraberinde getiriyor.
- Trafikte sıkışıp kaldığınızda veya yeşil ışık beklerken boş vitese geçmeyin.
Araç durduğunda vitesi boşa almak düz vitesli araba kullanmanın en önemli kurallarından biri. Ancak otomatik viteslilerde durum biraz farklı seyrediyor. Otomatik arabalarda boş vitesi temsil eden N modu sürücünün araç üzerindeki kontrolünü azaltıyor. Bu sebeple araç ilerlemiyor olsa dahi vitesin Drive (D) modunda olması gerekiyor.
Uzun Ömürlü Bir Otomatik Şanzıman İçin İpuçları
Sürdüğünüz aracın türüne ve yaşına bağlı olarak şanzıman onarımları maliyetli olabiliyor. Ekstra masraflardan kaçınmak ve uzun ömürlü bir otomatik şanzıman için yapmanız gerekenler:
- Şanzıman sıvınızı periyodik olarak değiştirin.
Aracınızın periyodik bakımlarını yetkili serviste yaptırarak şanzıman sıvısının programa uygun şekilde değiştirildiğinden emin olun.
- Doğru tipte şanzıman yağı kullanın.
Ne tür şanzıman yağı kullanmanız gerektiğini belirlemek için aracınızın kullanım kılavuzuna bakmanız yeterli. Örneğin Toyota’nın otomatik vites araba modelleri arasında yer alan Corolla her 80 km’de bir değiştirilmesi gereken ATF WS şanzıman yağını kullanıyor.
- Motorunuzun soğutma sistemini kontrol ettirin.
Otomobillerdeki soğutma sistemi, motorun aşırı ısınmasını önlemeye yarıyor. Buna ek olarak, şanzımandan pompalanan sıvının soğutulmasını da sağlıyor. Soğutma sisteminin optimum şekilde çalıştığından emin olarak olası bir arızanın önüne geçebilirsiniz.
- Şanzıman filtresini düzenli olarak değiştirin.
Aracınızın otomatik şanzımanında bir yağ filtresi yer alıyorsa sıvı değişimi zamanında filtreyi değiştirmeyi unutmamalısınız. Ayrıca yeni model araçların çoğunda şanzıman filtresi bulunmadığını belirtmekte fayda var. Filtre olup olmadığını öğrenmek için aracınızın kullanıcı el kitabına göz atabilirsiniz.