Motor sporlarında eğlence unsuru olarak kullanılan bazı sürüş dinamikleri normal koşullarda tehlikeli sonuçlar doğurabiliyor. Tekerleklerin çekiş gücünü kaybetmesi sonucu meydana gelen patinaj da bunlardan biri. Patinaj nedir ve nasıl önlenir diye merak ediyorsanız aradığınız cevapları bu rehberde bulabilirsiniz.
Patinaj Nedir?
Sürüş sırasında tekerleklerin yolla teması çeşitli nedenlerden dolayı azalabiliyor. Tekerlekler dönmesine rağmen aracın ilerlemediği bu gibi durumlara patinaj deniyor. Patinaj ıslak, kaygan veya buzlu yollarda kendiliğinden geliştiği gibi kuru bir yüzeyde sürücü tarafından kasıtlı olarak da yapılabiliyor.
Kalkış anında patinaj nasıl yapılır diye merak ediyorsanız ayak debriyaj pedalındayken motor devrini 4 bin civarına çıkaracak şekilde gaza yüklenip ardından debriyaj pedalını hızlı bir şekilde bırakmak gerekiyor. İster kasten ister istem dışı olsun, her iki durumda da potansiyel tehlikeler barındıran patinajı önlemenin yollarını arayabilirsiniz.
Patinaj Nasıl Önlenir?
Kuru zeminde patinajı önlemenin yolu debriyaj ve gaz pedalını düzgün şekilde kullanmaktan geçiyor. Bunun için debriyaj pedalının kavrama noktasını iyi anlamalı ve motor devri 1500 civarındayken ayağınızı debriyajdan hafifçe çekmelisiniz.
Yüksek hızlı sürüşlerde meydana gelen kayma ve patinaj araç savrulma riski taşıdığı için daha etkili önlemler almakta fayda var.
Patinajı önlemek için uygulanması gereken 5 kural:
- Kötü hava koşullarına dikkat edin.
Kar, yağmur ve diğer sert hava koşulları patinaj riskini artıran kaygan yollara zemin hazırlıyor. Bu gibi durumlarda araç kullanmaktan mümkün olduğunca kaçınmalısınız. Zorlu hava koşullarında araç kullanırken takip mesafesini korumayı ve gerekiyorsa patinaj zinciri olarak bilinen kar zincirlerini kar zinciri kullanmayı ihmal etmemelisiniz.
- Fren bakımlarını düzenli şekilde yaptırın.
Frenler patinaj riskini azaltmada çeşitli şekillerde rol oynayabiliyor. Örneğin kilitlenme önleyici sisteme sahip olmayan bir araçta patinaj yaparken frene basmak tehlikeliyken; bu sisteme sahip olan araçlarda büyük önem taşıyor. Aracınızı çeşitli hava koşullarında sürmeyi deneyerek frenlerin nasıl tepki verdiğini anlayabilirsiniz.
- Lastik bakımlarını aksatmayın.
Lastikler yolla temas ederek çekiş gücünün artırılmasına katkıda bulunuyor. Kayma ve patinajı önlemek için lastiklerinizi periyodik olarak kontrol etmeli, diş derinliği ideal seviyenin altına düştüğünde değiştirmeli ve mevsimine uygun lastik kullanmalısınız.
- Yüksek hızdan kaçının.
Gaz pedalına basmanın keyfi bir başka olsa da hızınızı yasal sınırlara göre değil mevcut hava koşullarına göre belirlemelisiniz. Özellikle viraja girerken patinajı önlemek için hızınızı azaltarak yol tutuşunu artırabilirsiniz.
- Aracınızın çekiş kontrol sistemini aktif hale getirin.
Modern otomobillerde kaymayı önlemek için çekiş kontrolünü artıran temel güvenlik önlemleri yer alıyor. Bu aktif güvenlik özelliği kaygan yüzeylerde kaybedilen yol tutuşunun tekrar kazanılmasını sağlıyor. Sensör, modülatör ve elektrik kontrol ünitesi gibi gelişmiş bileşenlerin rol aldığı TCS modunu aktif tutarak patinajı önleyebilirsiniz.
Patinajla Nasıl Başa Çıkmak İçin Yapılması Gerekenler
Patinaja karşı tüm önlemleri almış olsanız da trafikte neyin ne zaman gerçekleşeceği belli olmuyor. Bu nedenle olası bir patinaj durumunda uygulanması gereken sürüş tekniklerini iyi bilmelisiniz.
- Özellikle viraj dönüşlerinde yaşanan kayma ve patinajı kontrol altına almak için fren ve gaza basmaktan kaçınmalısınız. Frene bastığınızda tekerlekler kilitlenerek kayma şiddeti artarken, gaza bastığınızda ise tekerlekler daha hızlı dönerek patinaj seviyesi artıyor.
- Savrulmayı önlemek için yol tutuşunu tekrar kazanmak için kendinize zaman tanımanız gerekiyor. Bunu yaparken yavaşlamak için fren pedalının sonuna kadar basmak yerine ayağınızı gazdan çekerek yavaşlamayı deneyebilirsiniz.
- Direksiyon kontrolü kaygan yol koşullarında patinajla başa çıkmada hayati bir role sahip. Aracın farklı yönlere gitmemesi için yol tutuşu sağlanana dek direksiyonun düz tutulması gerekiyor.